В СВУ НАЗРЕЛА ПРОБЛЕМА «ВОЕНИЗАЦИИ»

AT SUVOROV MILITARY SCHOOLS THERE IS THE PROBLEM OF «MILITARISATION»

ПРАКТИЧЕСКАЯ РЕАЛИЗАЦИЯ ВОЕННОЙ СОСТАВЛЯЮЩЕЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МОСКОВСКОГО СУВОРОВСКОГО ВОЕННОГО УЧИЛИЩА: ОПЫТ И ПРОБЛЕМЫ
PRACTICAL REALISATION OF THE MILITARY COMPONENT IN THE EDUCATIONAL PROGRAMME OF MOSCOW SUVOROV MILITARY SCHOOL: EXPERIENCE AND PROBLEMS

Александр Касьянов

Александр Касьянов

Сведения об авторе. Александр Касьянов — начальник Московского суворовского военного училища Министерства обороны Российской Федерации, генерал-майор, доктор исторических наук, член Российской академии наук, член Академии военных наук Российской Федерации.

Information about the author. Alexander Kasianov — the Head of Moscow Suvorov Military School of the Ministry of Defence of the Russian Federation, Major-General, doctor of Historical Sciences, the member of the Russian Academy of Sciences, the member of the Russian Academy of Military Sciences.

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы реализации военной составляющей в довузовских образовательных учреждениях Министерства обороны РФ в рамках урочной, внеурочной деятельности и в сфере воспитательной работы. Выявлена и обоснована необходимость введения военной составляющей не только в основную образовательную программу, но и в область организации повседневной деятельности обучающихся. В статье обобщается практический опыт «военизации» суворовского образования для формирования суворовца как будущего кадрового военнослужащего. Автор подчеркивает целесообразность продолжения интегрированного внедрения военных знаний в различные предметные области и сферу дополнительного образования.

Summary. The questions of realisation of the military component in preuniversity educational institutions of the Ministry of Defence of the Russian Federation in curricular and extracurricular activities as well as in pedagogical sphere are considered in the article. The necessity of the military component introduction not only into the principal educational programme, but also into the area of the organization of daily activities is revealed and proved. Practical experience of «militarization» in Suvorov Military School in order to form a suvorovite as the future regular officer is generalized in the article. The author emphasizes the expediency to continue the integrated introduction of the military knowledge into various subject fields and into the sphere of supplementary education.